Plan uit voor de Schotse Kerk in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van martien lathouwers - WaarBenJij.nu Plan uit voor de Schotse Kerk in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van martien lathouwers - WaarBenJij.nu

Plan uit voor de Schotse Kerk in Rome

Door: Martien

Blijf op de hoogte en volg martien

06 Januari 2013 | Italië, Rome

Op 6 januari werk ik het plan uit voor de Schotse Kerk in Rome. De kerkenraad is in de presbyteriaanse kerk namelijk voor het leven benoemd en dat leidt niet altijd tot de meest daadkrachtige inzet – en soms alleen tot inzet voor de eigen bevolkingsgroep, bijvoorbeeld de Ghaneezen die de Schotse kerkdiensten ook bezoeken. Het plan gaat erom, de kerkenraadsleden meer bewust te maken van de verwachtingen die aan hen gesteld worden en aan de verwachtingen die ze ten opzichte van elkaar en de minister hebben. Met dit plan wordt mijn eerste leerdoel- samenwerken in een team vormgegeven. Het plan wordt uitgevoerd tijdens 2 zaterdagen in het najaar, met een maaltijd na afloop, zoals dat gaat met Italianen, en veel lofprijzingen vooraf, want vrijwilligers hebben toch een iets andere benadering nodig dan werkende mensen. Iedereen doet het al prima maar toch moeten we iets meer samenwerken. s' Avonds aten we bij Willie wederom fondue en bespraken het plan. In het najaar ga ik er weer heen en zullen we zien of de kerkenraadsleden tot een betere samenwerking zijn te bewegen.

6 januari is er wederom naar de kerkdienst waar Willie nu voorging. Met na de dienst een stevige set refreshments in de kelder onder de kerk. Ik koos voor een route door de stad richting Villa Borghese. Dit mooie park met vele fonteinen heeft in de winter mooi strijklicht en is voor fotografen een makkelijke prooi. De Zoo achter in het park is dat ook, want de dieren zitten vooral luim in de zon en zelfs de reptielen wachten tot het eten hun kooi in wordt gegooid. Meeuwen en bonte kraaien hebben deze gewoonte snel opgepikt en doen alsof ze er ook al jaren wonen, zowel in de leeuwenkooi als bij de bruine beren.

De uitverkoop start in Rome op 6 januari, tevens de dag van de Bufana en de drie koningen. De Bufana wordt als heks uitgebeeld maar brengt cadeautjes mee, en die bestonden in mijn geval uit korting op een broek, lange kousen en een joggingbroek. Maar Bufana sloeg toch nog toe - helaas in Nederland bleek in de joggingbroek de beveiliging nog te zitten.

Tags: kerk