Catacobes Via Appia - Reisverslag uit Rome, Italië van martien lathouwers - WaarBenJij.nu Catacobes Via Appia - Reisverslag uit Rome, Italië van martien lathouwers - WaarBenJij.nu

Catacobes Via Appia

Door: Martien

Blijf op de hoogte en volg martien

05 Januari 2013 | Italië, Rome

4 januari Onderaardse excursie – de catacombes langs de Via Appia Antica. De christenen groeven de tunnelcomplexen en maakten er kapelletjes voor hun doden in – en de hoeveelheden botten waren enorm tot een paus de catacombes voor toerisme geschikt maakte en alle botjes in een gesloten deel onderbracht. De gids was monotoon en werd maar van 1 ding echt enthousiast – de geboortedag van San Sebastiaan. Sebastiaan was immers de naamgever van de catacombes, 20 januari, daar keek hij echt naar uit. Dat de gangen 12 km besloegen kwam niet echt tot uitdrukking in het minimale rondje dat de bezoekers met uitleg in het Spaans, Engels en Italiaans te zien kregen. Maar ze smaakten zeker naar meer, die catacombes. Ooit komt die kans voor een bezoek achter de schermen, dieper de tunnels in, want een kennis van Inge is gids in de catacombes van Callisto en Dormitila en nodigde me ervoor uit. We gingen die avond met dit stel uit eten in een echt italiaans pizza restaurant, waar het bier in flessen op tafel wordt gekwakt, je je eigen tafelkleed van papier mag uitvouwen en de pizzas werkelijk verrukkelijk zijn.

Na de catacombes voelde ik hoe een gegoede jongeling in de renaissance tijd tijdens zijn Grande Tour door Europa Rome aandeed – lopend door de velden naast de Via Appia terug naar Rome, onderweg de ruïnes bekijkend en herderinnetjes portretterend in een fantasielandschap. In Rome bezochten Inge en ik 's avonds de film in de engelstalige bioscoop.